Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

"Legalább húsz másféle világot el lehet képzelni, mint amelyben élünk"

Ma lép fel a MüPában a Rupa and the April Fishes, amiről most a fokozatokat mellőzve mondjuk csak azt, hogy egy nagyon jó zenekar San Francisco-ból. Rupa, a frontleány pedig nagyon helyes és karizmatikus személyiség, aki egy csomó vörösbort is megitatott velem a Sziget öltöző-barakkjában. Ezt az interjút még két éve csináltam vele, elég hosszúra sikerült és aztán mostanáig volt érkezésem leírni.

Láttam, hogy táncolsz a Los de Abajo-ra, pár perccel azután, hogy lejöttetek a színpadról. Ezt nem sok zenész csinálná így, vagy mert fáradt vagy már elmúlt belőle a kíváncsiság a többi zenész iránt.

Na neee!!! Akkor ők nem igazi zenészek. Szerintem a legtöbb zenész imádja a zenét, legalábbis akiket ismerek. A jó zenészekben van szenvedély a zene iránt, ez a legfontosabb.

Van ez a romantikus sztori rólad, hogy egyszerre vagy orvos és zenész, ezt mindenki könnyes szemmel említi meg, aki ír rólad. Sosem tudtam eldönteni, hogy ez egy kissé kiszínezett marketing-szelete a valóságnak vagy tényleg bejársz és gyógyítasz rendesen.

Ez az igazság, nem marketing.

0 Tovább

"Nem is játszhatunk mást" – a Patriarcas De La Rumba a Quartnak

A zenekar tizennégy tagja közül a nagyon rokonszenves Tío Palót néztük ki magunknak interjúalanynak, ám ő végül egy árva mukkot sem szólt, bár amikor focira terelődött a szó, némi élénkség költözött a tekintetébe és talán még bólogatott is. Odaült viszont a sztárként kezelt énekes, Tío Toni és a fiatalok közül a prímás-koncertmesteri szerepet alakító Antonio Carbonell, vagyis Sicus.

0 Tovább

"Nem a halláson múlik" – Esma Redzepova a Quartnak

A királynői méltóságot árasztó, hatvannégy éves macedón cigányasszony negyvenhét gyermeket nevelt fel, pályázik a Nobel-díjra és irtó ideges Goran Bregovictól. Esma Redzepova a Szigeten a Fanfare Ciocarlia koncertje után - ezen két dalt énekelt -, önálló fellépése előtt nyilatkozott a Quartnak a Szigeten.

0 Tovább

"Amikor komponálok, látom a táncosokat" – Eddie Palmieri a Quartnak

A salsa és a latin jazz egyik utolsó még élő legendája szerint a műfaj haldoklik, nincs utánpótlás, a reggaeton, a ska és a tex-mex elvonják a fiatalok érdeklődését. De neki, aki még látta Lenint (sőt, sok tekintetben maga volt Lenin), nehéz megfelelni. A Szigeten tartott koncert előtt a 71 éves Eddie Palmieri temette a salsát a Quartnak.

0 Tovább

"Inkább híreket hallgatok” - Eumir Deodato a Quartnak

Sinatra nem ismerte a számokat, Jobim volt a legnagyobb, ma már nincsenek érdekes lemezek – mondta a Quartnak öt perccel a Millenárison tartott koncertje előtt a brazil arrangement-császár, Eumir Deodato (64), akiben végtelenül kedves, de megtört tekintetű és zeneileg éppen motiválatlan művészt ismertünk meg. Antonio Carlos Jobim, Frank Sinatra, Astrud Gilberto, Stanley Turrentine, a Kool & The Gang, Ron Carter és Björk egykori zenecsinálóját, úgy tűnik, negatív energiák tartják megszállva.

Quart: Hosszú ideje nem tett ilyen nagy utazásokat, mint most. Miért kezdett újra koncertezni?

Eumir Deodato: Nagy fesztiválokon eddig is játszottam, de oda elég drága vagyok. A nagyzenekarom kilenc tagú, azokat utaztatni, szállodában lakatni nem olcsó, a fesztiválpromoterek meg szeretnek nem fizetni. Több zenekart hívnak meg, mint amennyit el tudnak tartani, én meg a végén nem kapok pénzt, úgyhogy erről letettem. Hallottam erről a nagy fesztiválról Budapesten [a Szigetről], de most, hogy csináltam ezt a kisebb, háromtagú zenekart, jobban szeretek már biztonságos klubméretekben fellépni.

Quart: Hosszú és változatos karrier áll ön mögött. A mostani fázisra mi a jellemző?

Eumir Deodato: Már nem csinálok több lemezt. Csináltam már elég lemezt életemben, van mit hallgatni annak, aki szeretne.  

Quart: Valamit azért csak csinál. Producerként vagy egyéb közreműködőként sem dolgozik?

Eumir Deodato: Most egy Ennio Morricone tribute-albumra vettem fel egy számot Daniela Mercuryval, amit az Oscar-díja alkalmából ad ki egy olasz kiadó. Talán már meg is jelent. Quincy Jones, Herbie Hancock, Celine Dion, Bruce Springsteen játszanak rajta Morricone-szerzeményeket. Persze a kiadó elgépelte az egyik zenészem nevét. Mindig ezt csinálják.  

Quart: Ha rangsorolni kellene, melyiket tartja fontosabbnak: a hangszerelő, a produceri vagy a zeneszerzői énjét?

Eumir Deodato: Igen, ebben a sorrendben: hangszerelés, producerkedés, zeneszerzés.  

Quart: Mi az álláspontja a legnagyobb-brazil-dalszerző-vitában? Jobim volt az vagy más?

Eumir Deodato: Jobim, egyértelmű. Ki más lehetne?  

Quart: Chico Buarque, Pixinguinha, Caetano Veloso…

Eumir Deodato: Úristen, Jobim! Ezek középszerű figurák hozzá képest! Pixuinginha egy ihletett amatőr. Na jó, Buarque esetleg, de neki a szövegei miatt erősek a dalai. Veloso meg énekesként kiemelkedő. El tud képzelni egy Buarque-szerzeményt instrumentálisan? Velosót sem lehet. Nem is dolgozták fel őket annyian. Jobimot meg bármikor, ma is abból fog állni a programom legalább fele, az szöveg és ének nélkül is megáll. Úgyhogy ha zeneszerzésről van szó, akkor mindenképp Jobim.

Quart: Sokat dolgozott Jobimmal. Valóban olyan erős karizmája volt, mint ahogy az filmekről látszik?

Eumir Deodato: Nagyon vicces ember volt és igen, végülis volt karizmája. De sosem értettem meg igazán, hogy miért, pedig nagyon sok mindent csináltunk együtt.  

Quart: Ön hangszerelte Frank Sinatra és Jobim második közös lemezét, a Sinatra & Companyt. Sinatrával milyen volt dolgozni?

Eumir Deodato: Azon a lemezen Jobim nem is játszott. Én zongoráztam.  

Quart: De, gitározni biztos gitározott. Meg vokálozott is.

Eumir Deodato: A gitár az lehet, de én zongoráztam. De vokálra nem emlékszem.  

Quart: A lemez legelején például az Agua De Beber intróját ő dúdolja.

Eumir Deodato: Az nem is azon a lemezen van, hanem az előzőn, de azt Claus Ogerman hangszerelte. Vagy mégis? Tényleg, lehet, hogy ez volt az első szám. De mindegy.

Quart: Sinatrával milyen volt dolgozni?

Eumir Deodato: Mindig rengetegen voltak ott amikor dolgoztunk és ő egyfolytában telefonált. Nem volt valami kreatív atmoszféra, sosem figyelt.  

Quart: Kár, pedig a lemezről az az ember illúziója, hogy Sinatra nagyon odatette magát és szerette ezeket a számokat

Eumir Deodato: Á, nem is tudta őket megtanulni, sokkal bonyolultabbak, mint amiket ő általában énekelt. Eredetileg csak hárman vettük volna fel a lemezt, Jobim, ő meg én, de aztán kellett a nagyzenekar, úgy könnyebb elmaszatolni a hibákat. Végül úgy kellett felvenni az éneket, hogy én az egyik fülére két taktussal előzongoráztam az énekszólamot és ő azt követte.  

Quart: Uhh, így nehéz lehet énekelni.

Eumir Deodato: Énekelni? Zongorázni nehéz így inkább. Nem is tudom szerette-e ezeket a számokat. Túl nagy sztár volt ő akkor ehhez.  

Quart: Milyen zenét hallgat mostanában?

Eumir Deodato: Inkább híreket hallgatok. Nehéz jó zenét találni.  

Quart: És mi volt az utolsó, ami komolyan hatást gyakorolt önre?

Eumir Deodato: Nem jut eszembe semmi.  

Quart: Akkor valami, ami legalább nem volt rossz?

Eumir Deodato: Hát, Versilio talán. Semmi wow, de nem rossz. [Megkértem, hogy betűzze, de ilyen néven nem találtam előadót. Tippem szerin ta szintén nem túl ismert, de legalább létezőJorge Vercilóra gondolhat.]

Quart: Önnek van egy September 13 című száma. Mivel én is meg az egyik lányom is ezen a napon születtünk, tudnunk kell, miért ez a címe.  

Eumir Deodato: Mert aznap vettük fel és semmi nem jutott eszünkbe. Ez egy olyan szám volt, amit ott írtunk a stúdióban felvétel közben. Billy Cobham dobolt valami ütemet és azt mondtuk ez jó lesz és már szinte kész is volt a szám. Nagyon érdekes, gratulálok.  
Quart: Melyik évben volt ez?

Eumir Deodato: 1972-ben.  

Quart: Nahát, akkor én pont aznap születtem.

Eumir Deodato: Na ne, ez túlzás. Ez ijesztő.

0 Tovább

Fiat Ritmo

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek