A Clermont-Ferrand-ban zajló Europavox zenei expó és fesztivál befutás előtt álló zenekarokra fókuszál, napi nyolc-tíz koncerttel, nemzeti standokkal, demó cd-kel. A program egyik blokkjában környékbeli tehetségek mutatták meg magukat tizenöt-húsz perces programmal. Köztük volt a vietnami származású testvérpár, Charles és Andy Nguyen Kim, akik a Shaolin nevű hiphop-formációval nyomulnak.
A helyszínen a velük egykorú Kp Jancsit - reményteli magyar hiphoppert, a fesztivál által meghívott két magyar megfigyelő egyikét - kértük meg, hogy a Shaolinokkal közösen próbáljuk kideríteni: mi a különbség egy francia és egy magyar pályakezdő előadó lehetőségei között.
Quart: Hány évesek vagytok és mióta zenéltek?
Shaolin: Huszonhat és huszonegy. A Shaolin 2002 óta létezik, de előtte már hét éve zenéltünk, akkor még inkább rockot játszottunk.
Kp Jancsi: Huszonnégy, tizenkét éve zenélek. Ti hogy oldjátok meg a technikai nehézségeket, a saját cuccot, a stúdióhoz jutást?
Shaolin: Nem olyan nehéz az, stúdióból elég sok van, a digitális cuccokkal meg már saját stúdiót sem olyan nehéz összehozni. Az állam is támogatja egyébként, lehet stúdióidőre pályázni.
Kp Jancsi: És hogy bizonyítod egy ilyen pályázatban, hogy elég jó vagy?
Shaolin: Nem azt nézik, hogy milyen műfajban játszol vagy hogy tetszik-e amit csinálsz, hanem hogy elég elkötelezett és elég profi vagy-e, komolyan veszed-e amit csinálsz.
Kp Jancsi: Akkor mit kell bemutatni egy ilyen pályázaton?
Shaolin: Csak ki kell töltened egy pályázati papírt, a zenédet nem kell bemutatni. Ha megfelelsz a feltételeknek, akkor kapsz stúdióidőt vagy lemezkiadáshoz esetleg turnéhoz pénzbeli támogatást. Azt nézik, hogy hány lemezed volt eddig, hány koncertet adtál. Meg valamit arról, hogy mennyire kötődsz a régióhoz, mert ezek megyei szintű pályázatok.
Quart: De mi van az első cd-ig? Akinek még nincs lemeze, az nem kaphat ilyen támogatást?
Shaolin: Van egy csomó tehetségkutató verseny, meg kisebb fesztivál, városi, megyei, regionális is. Ebben a régióban, Auvergne-ben minden évben van egy nagy tehetségkutató, ezen indul mondjuk nyolcszáz zenekar, és aki azt megnyeri, az kap stúdióidőt egy profi demó elkészítéséhez, amivel már jóval könnyebb aztán elindulni. De aki nem nyer, azokra is felfigyelhetnek kiadók vagy csak az emberek, mert ez elég nagy esemény. [Auvergne negyed-Magyarországnyi területű regionális önkormányzat, 1,3 millió lakossal, ennek a központja Clermont-Ferrand – a szerk.]
Quart: Ti voltatok ilyen tehetségkutatón?
Shaolin: Igen, ezt megnyertük, ami nagyon fontos volt, kaptunk stúdióidőt és nyertünk szereplést a Bourges-i nagy fesztiválon, ami tele volt menedzserekkel.
Kp Jancsi: És ide az Europavoxra hogy kerültetek?
Shaolin: Pályázaton. Auvergne-i zenekarok pályázhattak szereplési lehetőségre, hatot választottak ki 815 pályázóból.
Quart: Jancsi, te voltál tehetségkutatókon?
Kp Jancsi: Volt a Fila Rap Jam, a Hip-Hop Mission meg még egy másik, talán Hip-Hop Jam.
Shaolin: És ott mit lehetett nyerni?
Kp Jancsi: 250 ezer forintot, de az nem államilag finanszírozott, hanem Sprite-ilag.
Quart: Hány fellépésetek volt a pályafutásotok során összesen?
Shaolin: Körülbelül négyszáz.
Kp Jancsi: Nyolcvan, száz.
Quart: Lemeze van valamelyikőtöknek?
Shaolin: Egy lemezünk van.
Kp Jancsi: Nekem öt-hat, saját készítésű.
Shaolin: A miénk is saját kiadás.
Quart: Most demókról beszélünk? Szóval kinek hány olyan lemeze van, amit lehet kapni boltban?
Kp Jancsi: Á nem, ezek demók.
Shaolin: A miénket lehet kapni, egyet.
Quart: Miért hiphopot játszotok?
Shaolin: Mindenfélét játszottunk, rockot, sanzont, de az utóbbi tíz évben már csak hiphopot. Abba az absztrakt hiphopba, amit játszunk, mindenfélét bele tudunk vinni a többi stílusból is, amit szeretünk.
Kp Jancsi: A hiphop egy kultúra. A többi zenének nincs ilyen kultúrája, csak divatja. A hiphop életforma, nem divat. A hiphop felfelé mutat, a trance vagy a house lefelé. Ezért választottam.
Shaolin: Minden zenének van kultúrája. Inkább arról van szó, hogy a hiphopnak üzenete van, ráadásul pozitív üzenete.
Kp Jancsi: Szerinted pozitív üzenet fejbelőni egy rendőrt?!
Shaolin: Ez a kommersz hiphop, amiről beszélsz. A gyökereknél pozitív az üzenet, a hiphop-atyák idegesek ettől az erőszakos kommersz hiphoptól.
Kp Jancsi: Én is ismerem a történelmet. A Zulu Nationt, amelyik azt üzente, hogy az öldöklés helyett a graffitiben vagy a szkreccselésben legyél minél jobb. Szerintem nincs még egy zene, amelyiknek lenne ilyen erős táncos – a break - , vokális, képzőművészeti – a graffiti - és öltözködési kultúrája.
Quart: A metálosoknak ott a bőrkabát, a headbanging meg a szegecsek, a countryban a csizma, a kalap, az a polkaszerű tánc és biztos ők is azt gondolják, hogy az összetettebb bármi másnál.
Shaolin: A hiphopnak számos kiterjedése van, de azért más zenékre is igaz ez.
Quart: Kik a hőseitek?
Shaolin: Beastie Boys, Cypress Hill, Mobb Deep a hiphopból, Velvet Underground, Norah Jones, NoFx az egyebekből.
Quart: Franciák közül valaki?
Shaolin: Hát, nem nagyon. Talán Abd al-Malik [párizsi fekete hiphop francia jazz-hagyományokra épülő alapokkal - a szerk].
Kp Jancsi: Nekem Krs-1, The Roots, Method Man - és Bobby McFerrin a hiphopon kívüli területről.
Q: Magyarok?
Kp Jancsi: Senki. Illetve Kp Jancsi. Ez vagyok én.
Quart: Hol szeretnétek tartani öt év múlva?
Shaolin: Turnézunk mindenfelé a világban.
Kp Jancsi: Én szeretnék lenni a kölni Summer Jam fesztivál húzóneve.
Quart: Jancsi, így a végén: szerinted mi a különbség a francia és a magyar rendszer között?
Kp Jancsi: Hát hogy itt van rendszer, nálunk meg nincs, az a nagy különbség. Nálunk stúdióba nagyon nehéz bejutni. Az állam nem segít, szponzorok vannak, csak azzal az a baj, hogy ők addig támogatnak, amíg reklámozod őket.
Utolsó kommentek